torsdag 11 oktober 2012

Parkera på baksidan

  Nu kommer kanske någon att tro att jag är sponsrad, men nu har jag varit och handlat lådvin igen på Systemet på Tippen.....
  Idag parkerade vi på baksidan. Där är det inte riktigt lika god ordning som på stora parkeringen framför, på baksidan kan du stå i princip hur som helst, framför en gångväg, ett varuintag, lite på trekvart, lite som du vill helt enkelt. Om det inte finns parkeringsskyltar uppsatta? Jo då, visst gör det det, men där, på baksidan, verkar anarki råda, och frågan är om eventuella parkeringsvakter letar sig dit, eller om det är som ett svart hål i parkeringsvärlden. Kanske vågar de sig inte dit, av rädsla för att bli utskällda av de mindre bemedlade i Saltis, för bilparken där, på baksidan, var inte av absolut senaste årsmodell av vräkiga Lexusar, slimmade Porschar och blankpolerade Audisar, som det gärna glassas med på framsidan, nej, där fanns Passater (världens bästa bil!) Kior, Hyundaier, och till och med en Seat representerade! Plats fanns det i alla fall även för vår för tillfället inte så välputsade Passat, men inte på någon ruta....det gör mig alltid lite nervös, att inte parkera rätt....sån är jag.
  Systemet ja!! Underbart ställe, kära ni! Jag kan nämna att lådvin, denna enastående uppfinning, är ganska underrepresenterad här. Det är klart att det finns, men inte i riktigt samma utsträckning, och prisklasserna är i en annan liga också. Naturligtvis kan du hitta en 149-kronors box här också, men det är när man kommer nära 200-strecket som sortimentet breder ut sig.
  Idag skulle vi ha både rött och vitt. Det vita hittades snabbt, en favorit nära 200-kronorsstrecket, och på denna korta tid hann en expedit fråga om han kunde hjälpa till med något. Jag tror aldrig jag har råkat ut för det på något Systembolag tidigare. Någonsin. Knappt ens på den tiden när det inte var självplock.
  När detta händer står jag och läser på de röda vinerna, varför inte testa något nytt liksom. När min man ansluter till mig från andra sidan hyllan med vitvinet i ett säkert grepp råkar jag stå och titta på de lite dyrare vinerna. Undrar om det var avgörande för vad som hände sen.
  Samme expedit frågar nu mig, fastän han nyss frågat min man, om jag önskade någon hjälp. Kanske flög fan i mig, men jag sa ja visst, kan du rekommendera något? Gärna något som är flexibelt, passar till flera olika rätter. Gissa vad han svarar? Jo: Du vill alltså ha något flexibelt och fint. Ingen fråga, ett lugnt konstaterande. Det var på det berömda håret att vi brast ut i gapskratt och vek oss dubbla på fläcken! Flexibelt och FINT!  Var det min högst tillfälliga placering framför hyllan som utlöste denna kommentar? Kanske.
  Tips fick jag i alla fall, och vi kom där i från med redan utvalt vitt vin, och ett rött ur den dyrare klassen. Jäkligt fin låda var det i alla fall, hoppas det smakar fint också.
  Bilen stod kvar, orepad och olappad, på baksidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar