tisdag 2 oktober 2012

Ett med naturen del 2

  är en inte riktigt lika charmig historia.....Huset är av lite äldre modell, lite hålrum, lite fukt, inte minst vid den murstock som bara stått i 20 år utan att bli använd (bara det är en historia för sig). Det sägs ju att om det finns spindlar i huset, så är det ett friskt hus. Jaha, då kan jag högljutt deklarera att vårt hus är friskt som en nötkärna och kommer att bli äldre än de där grekiska uråldringarna på yoghurtförpackningarna. Det finns spindlar i storlekarna pyttefjun till modeller som liknar den i Sagan om Ringen (vilken av filmerna minns jag inte) eller Aragog i Harry Potter. Kanske borde sätta upp en sån där "Här vaktar jag" skylt på ytterdörren med ett foto från bergrummet, eller garaget kanske? Borde vara effektivt! Eller varför slösa tid på att göra en skylt, de hänger ju där ändå, väntandes och dreglandes, som brats vid Stureplan. Är du spindel, då är det här The Place!
  Visste du förresten att alla spindlar är giftiga, även de vi har i lilla Svedala? Oftast märker vi inte giftet eftersom de flestas käkar inte är starka nog att bita hål på oss, men visst kan man få allergiska reaktioner. Är man till exempel allergisk mot getingar ska man akta sig för Stor Husspindel, då kan det komma att krävas antibiotika minsann. Jag tar det säkra före det osäkra och aktar mig för samtliga.
  Gråsuggor har vi också, vidriga små kryp. Eller mellanstora.... De är ofarliga, men äckliga. De ÄLSKAR stora fuktiga murstockar och sprickor i kakel. Måttligt mysigt, och dessutom är de där fiffiga klisterfällorna man kan få från Anticimex tydligen lite hala för de sju snabba jäkla benparen de har. Men skam den som ger sig!!!!
  Nu har Myrnix införskaffats och strötts ut på vansinnigt strategiska ställen, you're going down bitches var mitt glada (jaja, kanske en smula elaka) stridsrop. Döm också min förvåning då jag kikade in i de klisterfällor som ställts ut när vi flyttade in, till synes verkningslösa, var fullsmetade med både det ena och det andra. Tro mig, jag gjorde ingen närmare inventering, men både stora och små husspindlar; check! gråsuggor; check! Andra kryp? Ingen aning, men säkert! Placerade ut några nya också. Just in case.
  Bilder klarar vi oss utan idag, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar