fredag 9 november 2012

HOOM reklam

  Livet i villa är alltid intressant, bland annat får man reklam i brevlådan adresserad till "fastighetsägaren". Man känner sig faktiskt en aning rik och utvald, i alla fall när det är ett inplastat glossigt magasin med tyngd i, med texten exklusivt blablabla tryckt tvärs över. De där massutskicken däremot kan vi skippa, va?
  I det här fallet damp det i alla fall ner en HOOM. Inte Home, inte Room. Fråga nummer ett: hur ska detta uttalas? Det var min första reaktion. Den andra kom när jag bläddrade igenom dessa blanka sidor fyllda av väldigt riktad överklassreklam. Du kanske vet vad Slettvoll tillverkar? Inte jag, så denna helsida med en välklädd man som sitter utvräkt i en designad soffa med snygga prylar omkring sig undrar jag över, vad säljer man här? Möbler? Inredning? Kläder? Är det rent av en exklusiv frisörsalong? Hänvisning finns till på vilken adress man kan hitta detta i alla fall om man är nyfiken.
  Ytterligare reaktion infinner sig på sidorna där de lika exklusiva resetipsen breder ut sig. Särskilt en notis fångar mitt öga...."Vid floden blablabla ligger blablabla." Jaha, vilket land är vi i då? Förväntas man bara veta och ha koll, eller har den föga egentligen intresserade och förmodligen icke-råd-att-resa-alls skribenten glömt eller utelämnat denna lilla bit av information med flit? Märkligt.
  Försöker även läsa några artiklar. De plattityda superlativspäckade meningarna ligger platt på papprets glatta yta och försvinner sen i tomma luften. Jag letar på kommande sidor efter fortsättningen, men den är puts väck. Kanske precis som skribenternas egentliga intresse för själva förmedlandet i skrift? Det var säkert roligare att besöka dessa fantastiska platser och klämma på alla roliga prylar än att skriva om det. Gratis tidning = oavlönad wannabe personal? Kan vara så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar