onsdag 12 juni 2013

A goat thing

  Jaha, ett bra tag sedan jag skrev något, har det då inte hänt något? Snön har försvunnit helt och maren ligger isfri sedan ett tag tillbaka, fåglarna kvittrar som galningar, balkonglådorna prunkar, till och med det som frösattes på vinst och förlust, pollenet har färgat allting grönt, inklusive de modiga människor som beträder altanen, och insekterna frodas.
  Nyss hemkommen från jobbet berättade min man om sin dag. Två svarta stora fläckar som rörde sig siktades på en vägg och visade sig sen vara två enorma och slöa flugor. Sedan hördes ett dovt, högljutt surrande/hummande, jaha, en humla kanske, men vad högt den låter? Objektet beskrivs som en flygande insekt i herkulesklass, med getingfärger, kan den varit muterad på något sätt? Med skräckblandad förtjusning lyssnar jag på hur han försiktigt försökte avlägna monstret tillbaka till utemiljö, den var högst ovillig och obekymrad.
  I princip i samma stund som jag uttrycker "vad i h-vete kan det ha varit" så hörs ett ljudligt surrande, och upp bakom minst vänstra axel kommer en attackhelikopter, maskerad i just getingfärger. Den är enorm. Mammutar hade flytt från den. Jag skojar inte när jag säger att den var åtminstone 5 cm lång. Den siktar in sig på chiliplantorna i hörnet, eller är det kanske mig? Jag är inte helt säker, och fegar ur och rusar in. Den hummar fredligt (eller....?) omkring i hörnet en sund och flyr när vi börjar vifta med böcker och vad som fanns närmast tillhands.
  En smula chockad googlar jag bålgeting. Drottningarna kan bli upp till 35 mm långa står det. Jaha, helt klart muterad. Det står också att den är smålands landskapsinsekt (såklart, vad annars?), ganska ovanliga så här "långt norrut" och absolut inte finns norr om 63:e breddgraden. Nåja, dit är det ju faktiskt en bra bit. Vidare kan jag läsa att det är en ganska fredlig jätte som mest verkar hålla sig för sig själv ochinte attackera människor och deras mat och sötsaker, om man inte hotar deras bon förstås, som kan vara så stora som ett huvud. Tydligen är det ganska ovanligt att de sticker människor helt apropå eller för nöjes skull i alla fall, men sticket gör mer ont än ett stick från en vanlig geting, då bålgetingens gift innehåller 5% acetylcholine, vilket stimulerar smärtfibrer, vilket giftet från vanliga getingar eller bin inte gör. Får man en allergisk reaktion ska man uppsöka läkare, men det gäller ju även för tidigare nämnda flygfän.
  Jag kommer i alla fall sola eller avnjuta mitt vinglas med ett vaksamt öga och öra hädanefter. Just in case.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar