onsdag 30 januari 2013

Den osminkade sanningen

  Idag har jag jobbat hemma. Iförd mysbyxor och gammal tröja, fulkofta och flufftofflor. Vet ni hur mycket man hinner med när man får sitta i lugn och ro? Massor! Jag till och med åt lunch (lunch o lunch...) framför datorn! Tur att det ändå finns en hel massa jobb kvar till i morgon. Och på fredag. Och nästa vecka.
  Skälet till att jag var hemma idag var Nomor, ett företag i samma branch  som Anticimex. Om någon har läst tidigare inlägg så minns ni säkert att det har vittjats råttfällor här på Älgö. Nu var fällorna slut, ICA Maxi's "Råttfällan Mjölner" såg knappt ut att kunna ha ihjäl en myra, så, välkomna Nomor! Hur kan man förresten döpa ett sådant klent verktyg till Mjölner?! Denna Mjölner hade inte krossat några skallar eller framkallat någon åska, det kan jag lova, möjligtvis en liten försiktig "smäck!"
  Hur som helst, en trevlig tjej ringde på dörren och kröp in under diskbänken beväpnad med kniv och ficklampa. Grabbar, upp med fantasin ur rännstenen tack! Förmodad angreppsväg konstaterades och rådet att täppa till det och liknande hål med Svinto gavs. De avskyr tydligen att tugga på Svinto. Tacka fan för det, jag skulle inte vilja sätta tänderna i det heller! Fällor och bete fick jag också. Passade på att fråga om monsterspindlarna och gråsuggorna också. Ska utrusta huset med mer Myrnix oxh Radar. I massor. Om nu detta med Radar, Myrnix och Svinto samt fällor inte avhjälpte diverse problem var det bara att ringa tillbaka sa den trevliga flickan.
  Svinto. Inte ens en liten tråd i hela huset. Så, iförd oven nämnda mundering, komplett nu med floffiga stövlar och jacka, tog jag racer-volvon in till Tippen, helt osminkad och tillika ofixad i håret. Det var en intressant känsla! Men jag undrar om någon egentligen tänkte på det, merän jag? Självmedveten? Jajamän!
  Nu är det i alla fall fullproppat med Svinto i varenda liten tänkbar spricka jag kunde hitta, under diskbänken och dess omgivningar. Hoppas det hjälper. Av katten fås ingen hjälp, det kan jag lova. Hon svansar glatt och jamande framför skåpen ibland för att visa; titta, nu har de varit här igen, öppna då, titta! Men när det gäller, ja, då är det faktiskt mycket skönare att ligga utsträckt framför elementet....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar