fredag 3 juni 2016

Only in Saltis


  





  Härom veckan passerar jag Tippen på väg till jobbet, och noterar en väl placerad reklamskylt. Det är ICA som meddelar att nu öppnar deras champagne-bar! Fantastiskt, tänker jag, med en smula misstro bakom, hur ska de kunna servera alkohol i en ICA butik? Dock, bubbel är ju alltid bubbel, så detta måste såklart undersökas.

  På hemvägen görs ett snabbt pit stop. Det är fredag, och i vanlig ordning är det fullsmockat med folk, och de sedvanliga humrarna och skagenröran ligger på parad. I samma anda som vanligt är också smakbitarna, de där små snittarna av ljuvligt segt levain-bröd med en himmelsk klick röra på slut. Brickan är kladdig och tom. Varför fylls den inte på? Jag kontemplerar detta med en lika besviken suck varje gång. Noterar också att champagnen är Pommac i plastglas. Blir inte direkt förvånad och går raskt förbi och införskaffar äkta alkoholhaltig dryck, dock ej champagne.

  Häromdagen är jag tillbaka, och går de facto in i butiken för att handla. Lo and behold! Vid charken finns den. Champagnebaren. Inte öppen just då, men den finns. Äkta glas hänger på rad, det finns barstolar, det finns avspärrningsrep à la röda mattan, det finns en tavla med en översikt på vad som serveras. Äkta vara. Jominsann. Billigt är det inte, men hallå, det här är ju faktiskt Saltis. Här kan du handla allt du behöver och dra ett glas skumpa innan du knallar hem för fredagsmys. Säkert handlar du lite extra också när du nu har glassat i dig lite bubbel, känner dig glad och avslappnad, ja då åker nog spenderbrallorna på. Brilliant merförsäljning! 

  Eftersom jag i princip alltid framför ett eller annat motorfordon de gånger jag är där, så kommer jag nog med största sannolikhet inte att prova på denna nyhet, och jag är lite tveksam till mysfaktorn miljömässigt. Vansinnigt nyfiken är jag dock på vilket klientel detta drar till sig. Eventuellt görs ett studiebesök vid tillfälle, jag får återkomma på den punkten i så fall. Tills dess klarar jag mig utmärkt med ett glas i solskenet i vår egen "bar", the one with a view över Älgömaren i stället för disken med färdigrätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar